Schip & Beuken

Al eeuwen vormen het schip en de zijbeuken de centrale locatie van het monument. De unieke ruimte en de vele aanwezige kunstschatten vormen een prachtig historisch decor voor iedere activiteit die hier plaatsvindt.

Het schip en de beuken hebben een totale vloeroppervlakte van 3000 m². Met uitmuntende faciliteiten biedt onze locatie fantastische mogelijkheden voor congressen, diners en beurzen.

Ons monument omarmt zowel kleine diners met 20 gasten, als grote evenementen van 2000 personen.

Koor

Het koor of hoogkoor was de ruimte in de kerk waar het hoofdaltaar stond. Deze ruimte wordt door een monumentaal koorhek gescheiden van het schip. Het koorhek van de Pieterskerk Leiden dateert van rond 1450 en is daarmee het oudste koorhek van Nederland.

In het koor is een tijdelijke museumcafé-opstelling gemaakt, die beperkt publiek geopend is. Deze fantastische ruimte is te huren voor informele ontvangsten of als er privé iets te vieren is.

Kerkmeesterskamer

De Kerkmeesterskamer is een ware tijdcapsule. Deze 17e-eeuwse stijlkamer is met de rijke decoraties en het goudleerbehang één van de belangrijkste kunstschatten van de Pieterskerk Leiden.

De Kerkmeesterskamer leent zich uitstekend voor een vergadering, lunch of diner van 6 tot 12 gasten. Tijdens concerten, congressen of symposia kan deze kamer worden gebruikt als ontvangstruimte voor solisten of sprekers.

Wij vertellen bezoekers en gasten van de Kerkmeesterskamer graag over de bijzondere historie, waaronder het verhaal van de wijnkelder die onder deze kamer ligt.

Pieterskerkcafé

Het museumcafé van de Pieterskerk Leiden bevindt zich in de oude ‘bibliotheek’ en is te bezoeken van dinsdag t/m zondag tussen 11.00-18.00 via de ingang op Kloksteeg 16.

De Pieterskerk Leiden is als museum opengesteld en te bezichtigen via de ingang op Kloksteeg 16, via het Pieterskerkcafé. De entreeprijs is € 6 p.p. (kinderen tot 12 jaar gratis toegang).

Sommige activiteiten in het monument zijn niet publiek toegankelijk. Bel even om zeker te zijn dat je de Pieterskerk Leiden kunt bezoeken: maandag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur – 071-512 43 19