Home > Evenementen > Concerten

Concerten

Lokale helden, onze Leidse amateurs

[amateur zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [amaˈtør] Verbuigingen: amateur|s (meerv.) liefhebber; iemand die een vak, kunst of sport beoefent uit liefhebberij]

In de Pieterskerk Leiden zijn de grote Leidse koren regelmatig te horen, onze lokale helden: C.O.V. Ex Animo, Con AmoreToonkunstkoor Leiden.

Of zing één of twee dagen per jaar mee met de Scratch Muziekdagen Leiden. Het grootste Europese scratch evenement heeft de Pieterskerk Leiden als thuisbasis en daar zijn wij heel erg trots op.

Bach's meesterwerken

De Pieterskerk Leiden is bij uitstek het decor van de Leidse paastraditie: de uitvoering van de beroemde Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Het Nederlands Kamerkoor, het Residentie Orkest en het Haags Matrozenkoor voeren Bach’s meesterwerk uit.

Tijdens het Weihnachts-Oratorium worden alle zes cantates, geschreven voor de periode van Kerstmis tot en met Driekoningen, uitgevoerd door het Nederlands Kamerkoor en een wisselend Europees topensemble.

Bachacademy

Albert Einstein, groot liefhebber van barokcomponist Johann Sebastian Bach, zei ooit: ‘Dit is wat ik kan zeggen over Bachs werk: luister, speel, geniet en bewonder – en houd verder je mond.

Toch willen wij met de Bachacademy op een toegankelijke manier uitleg geven over de verschillende achtergronden van de Matthäus Passion en het Weihnachts-Oratorium. Met behulp van beeld en muziek belicht Aukelien van Hoytema (musicoloog en voormalig presentator bij Radio 4) verschillende thema’s rondom Bach.

Cantatediensten

De Bach Cantatediensten worden georganiseerd door de Stichting Cantate Domino, die in 1989 werd opgericht op initiatief van de Pieterskerk Leiden en de Commissie Bijzonder Kerkenwerk van de Protestantse Gemeente Leiden.

In een cantatedienst wordt een Cantate van J.S. Bach uitgevoerd in de originele setting van een kerkdienst, met samenzang, bijbelteksten en een overweging. De diensten worden geleid door wisselende voorgangers. Alle onderdelen van de dienst worden afgestemd op de uit te voeren Cantate. Bach’s Cantatediensten zijn gratis te bezoeken.