Home > Museum > Orgels

Orgels

Junior organist-in-residence

In 2022 ging de Pieterskerk Leiden voor het eerst op zoek naar nieuw talent voor de positie van  junior organist-in-residence . Artistiek worden de jonge talenten begeleid door senior organist-in-residence , Léon Berben. Iedere twee jaar worden hiervoor masterclasses georganiseerd.

Lees op de volgende pagina meer over de huidige junior organist-in-residence , de senior organist-in-residence en de masterclasses.

Van Hagerbeer orgel

Omstreeks 1446 werd tegen de westgevel van de Pieterskerk Leiden een orgel gebouwd, door de orgelbouwer Jacob van Bilsteyn. Ongeveer 100 van de huidige pijpen komen uit dat orgel en behoren tot de oudste nog klinkende orgelpijpen in de wereld.

In 1639 werd een renovatie van het orgel gestart door vader en zoon Van Hagerbeer. Tussen 1994-1998 vond een restauratie en reconstructie plaats, uitgevoerd door Verschueren Orgelbouw. Het Van Hagerbeer orgel is het enige nog bestaande grote Hollandse stadsorgel uit de 17e eeuw, met middentoonstemming.

Meer informatie over het Van Hagerbeer orgel

Download hier de dispositie van het Van Hagerbeer orgel

Thomas Hill orgel

Het Thomas Hill orgel werd in 1883 gebouwd door de fameuze Engelse orgelbouwer Thomas Hill en is nagenoeg nog in originele staat. Het orgel is geplaatst in de zuidelijke kooromgang met het hoofdfront met de speeltafel aan de kant van het (dwars)schip. Deze plaats is met zorg gekozen. Het is niet alleen geluidstechnisch de meest geschikte plaats, er zijn ook historische redenen: op dezelfde plek bevond zich vroeger het koororgel, dat in 1733 naar de Marekerk verhuisde. In 1990 werd het Engelse orgel aangekocht en in 2011 ingrijpend gerestaureerd door Elbertse Orgelmakers uit Soest.

Download hier de dispositie van het Thomas Hill orgel

Organisten & Stemmers

De beide orgels zijn in beheer bij de professionals van de Pieterskerk Leiden. Het onderhoud voor het Van Hagerbeer orgel wordt verzorgd door Verschueren Orgelbouw B.V. en het Thomas Hill orgel is in onderhoud bij Elbertse Orgelbouwers B.V.

De tongwerken van beide orgels worden gestemd door een aantal vaste organisten, waaronder een aantal organisten van het orgel in het Groot Auditorium van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. De vaste organisten worden aangestuurd door de professionals van de Pieterskerk Leiden in samenwerking met Jan Verschuren.