Home > Evenementen

Monument

Helemaal leeg is de Pieterskerk Leiden indrukwekkend mooi, vooral als het strijklicht via de Zuidkant door de hoge ramen naar binnen valt.

Toch begint ons monument pas echt te leven als het gevuld is met mensen. Of dat nu is voor een intiem samenzijn in de 17e-eeuwse stijlkamer of een groot corporate diner.

Het monument is geschikt voor 10 tot 2000 personen.

Service & Faciliteiten

Een indrukwekkend 900-jarig monument met een sprookjesachtige ambiance, dat kan de Pieterskerk Leiden zijn voor jouw evenement.

Wij organiseren graag jouw plenaire congres, unieke diner of bijzondere beurs. Met meer dan vijftig jaar ervaring in eventmanagement, hebben wij alle kennis in huis om jouw evenement te laten schitteren in onze historische ambiance.

Concerten

Muziek is van alle tijden en heeft in de Pieterskerk Leiden al geklonken toen het nog een kleine kapel was, die aan het huidige monument voorafging. Van het hoofdorgel is al documentatie bekend uit 1398 en in 1443 werd een vast getijdencollege ingesteld, die de dagen zingend doorbracht in de Leidse Pieterskerk.

Orgelconcerten worden nog steeds gegeven en gezongen wordt er ook, zowel door onze lokale helden als professionals. Daarbij speelt de muziek van Johann Sebastian Bach ieder jaar weer een uitzonderlijke rol.

Leidse Evenementen

De Pieterskerk Leiden kent een aantal historische stadsevenementen die jaarlijks in het monument plaatsvinden. Sommige al vanaf het einde van de 16e eeuw, zoals de 3 October Dankdienst, de Opening Academisch Jaar en de Dies Natalis van de Universiteit Leiden.

Duizenden studenten komen bij de Open Dagen van de universiteit een kijkje nemen of doen hun tentamens in de Pieterskerk Leiden.

Andere jaarlijks terugkerende prominente Leidse evenementen zijn: de Huizingalezing, de Veerstichting, de Dodenherdenking, de Amerikaanse Thanksgiving Day Service en de kerstnachtdiensten. Met recht is de Pieterskerk Leiden dan ook de huiskamer van Leiden.