Home > Museum

Museumstatus

De Pieterskerk Leiden is met haar 900 jaar al een museum op zich. De kern van de collectie bestaat uit een grote hoeveelheid gedenkmonumenten. Mogelijk nog belangrijker dan de stenen, zijn alle verhalen die ons monument te vertellen heeft.

Verhalen over eeuwenoude tradities, die ook nog in deze tijd worden voortgezet. Zoals de jaarlijkse Opening van het Academisch jaar of de Amerikaanse geschiedenis die in de Pieterskerk Leiden een belangrijke rol speelt.

De Stichting Pieterskerk Leiden hoopt in de komende jaren de officiële museumstatus te mogen ontvangen.

Al nieuwsgierig geworden? Ga hier naar de rondleidingen.

Pilgrims

In de voormalige doopkapel van de Pieterskerk Leiden is een permanente tentoonstelling ingericht. Hier wordt het Leidse hoofdstuk van het Amerikaanse Pilgrim verhaal verteld.

Een historie met vele kanten, van Engelse vluchtelingen tot de ondergang van de Native Nations. En een historie met een sterke Leidse binding.

Een interieur vol monumenten

Loop digitaal door het indrukwekkende interieur van de Pieterskerk Leiden.

Niet alleen vind je hier informatie over de orgels of het goudbrokaat in het koor. Maar ook over belangrijke graven en bijzondere versieringen.

Orgels

De Pieterskerk Leiden beschikt over twee unieke orgels. Het Van Hagerbeer orgel aan de westgevel en het Thomas Hill orgel in de zuidelijke kooromgang.

Deze orgels dragen, met elk hun eigen karakter en specifieke mogelijkheden, op een bijzondere wijze bij aan de unieke orgelkaart van Leiden. Een authentiek en uniek Hollands stadsorgel uit de 17e-eeuw én een groot Engels orgel, samen in één monument, is uniek.