Home > Organisatie > Duurzaamheid

Duurzaamheid

Green Key Gold

De Pieterskerk Leiden is sinds 2011 Green Key Gold gecertificeerd: hét internationale keurmerk dat garant staat voor de inzet van een organisatie, om meer aan het milieu te doen dan door de wet- en regelgeving wordt verlangd.

Bij de Pieterskerk Leiden gaat het dan om duurzaam bedrijfsvoeren bij alle inkopen. Dat kan gaan om de koffie en de wijn, maar ook over papier en verlichting.

Ook bij alle evenementen zoeken wij waar mogelijk naar de meest duurzame oplossingen. Van lokale leveranciers voor de catering tot duurzaam vervoer.

U kunt hier de MVO-verklaring van de Pieterskerk Leiden downloaden

Onze stadstuin

De tuin rond de Pieterskerk Leiden is duurzaam aangelegd; denk daarbij aan waterbesparing en het aantrekken van insecten en vogels. Vrijwilligers zorgen liefdevol voor het onderhoud van de tuin.

Zo dienen wintergroene heesters als schuilplek voor kleine vogels. Om die reden is de bloei en vruchtdracht gespreid en dat trekt weer bijen en vlinders aan. Midden in de winter bloeit de vleesbes en de olijfwilg, in het voorjaar de bollen, stinzenplanten, krentenboompjes, seringen en de prunusbomen. In de zomer bloeien de phloxen en vlinderstruiken. Kortom, de beplanting is zo uitgekozen dat besproeiing van de tuin niet nodig is. Een regenton in de tuin zorgt in hete zomers voor wat extra water en een paar insectenhotels bieden onderdak in de winter.

Onderhoud

Ook bij alle restauratie- en onderhoudswerkzaamheden is duurzaamheid vanzelfsprekend. Een paar voorbeelden?

Zo is er gekozen voor warmte- en geluidsisolerende beglazing die recht doet aan het historische karakter.

Als hout vervangen moet worden, dan wordt – traditiegetrouw – eikenhout en naaldhout toegepast. Dat hout heeft altijd het FSC-keurmerk.

Alle verfsoorten worden zorgvuldig geselecteerd en zijn altijd voorzien van ecokeurmerken.

Lees hier meer over onze onderhoudsprojecten

Energie

Naast de inkoop van groene energie, zijn alle lampen in de Pieterskerk Leiden ledverlichting. Ook in onze kroonluchters.

Daarnaast is het monument voorzien van bewegingssensoren voor gangen en toiletten. Dit geldt ook op een aantal ‘backstage’-plaatsen, zoals hoog boven de gewelven. Daar gaan de lampen branden als je langs de sensoren loopt en gaat het licht na een tijdje vanzelf weer uit.