Home > Organisatie > Missie en Visie

Missie en Visie

Wie zijn wij?

Al 900 jaar is de Pieterskerk het hart van het historisch centrum van de stad Leiden.

Door de eeuwen heen kwamen en komen mensen naar ons monument om elkaar te ontmoeten. De rijke geschiedenis van de stad Leiden is in alle facetten direct verbonden aan de Pieterskerk Leiden.

De Stichting Pieterskerk Leiden zet zich gepassioneerd in om het monument en de daaraan verbonden geschiedenis en verhalen, te bewaren voor toekomstige generaties.

Missie & Visie

De Stichting Pieterskerk Leiden garandeert het voortbestaan van het monument als ontmoetingsplaats tussen verleden & toekomst, door mensen te verbinden & te inspireren.

De Stichting Pieterskerk Leiden conserveert, restaureert, onderzoekt, publiceert, produceert en ontvangt. Dit alles op een duurzame wijze en met een verantwoorde exploitatie. De Pieterskerk Leiden is een third place, een plek waar je naartoe gaat om te ontspannen en waar je onderdeel bent van het sociale leven van de stad.

Dat realiseren wij door…

Verantwoord beheer en behoud van het monument en de aanwezige historische-, kunst- en muziekobjecten, zodat bezoekers en inwoners van Leiden elkaar op deze centrale plek in de stad kunnen ontmoeten.

Het heden en het unieke verleden, actief en met plezier te ontsluiten in de context van de hedendaagse samenleving.

In het aanbod van museale en culturele activiteiten tegemoet te komen aan de behoeften van een breed publiek.

Op een proactieve wijze creativiteit en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap te combineren met een positief financieel resultaat.

Stichting Vrienden van de Pieterskerk Leiden

De Stichting Vrienden van de Pieterskerk Leiden heeft ten doel het wekken van belangstelling in brede kring voor het behoud van de Pieterskerk te Leiden, als kerkgebouw en als cultuurhistorisch monument, en de instandhouding van dat gebouw en zijn inrichting overeenkomstig de statuten van de Stichting Pieterskerk Leiden.

Het doel van de stichting is er met name op gericht fondsen te verwerven voor de verbetering van de exploitatie van het gebouw onder de verantwoordelijkheid van de Stichting Pieterskerk Leiden.