Home > Orgel masterclass

Orgel masterclass

Junior organist-in-residence

Victor Baena de la Torre is geboren in Spanje (1995), daar leerde hij op 12 jarige leeftijd gitaar en piano spelen. Later ging hij orgel en klavecimbel studeren. In 2019 ontving Victor de eerste prijs tijdens het Schnitger Internationale Orgelconcours in Alkmaar. In 2020 studeerde Victor af voor zijn Master orgel aan het Conservatorium van Amsterdam en behaalde in datzelfde jaar de tweede prijs op het Nationale Orgelconcours in Burgos in Spanje. Victor slaagde summa cum laude voor zijn postmaster ‘konzertexamen’ aan de Hochschule für Musik und Theater van Hamburg. Victor is de vaste organist in een aantal kerken in Amsterdam en geeft les als orgeldocent. Daarnaast is hij nu de eerste junior organist-in-residence van de Pieterskerk Leiden.

Senior organist-in-residence

Als klavecinist en organist kan Léon Berben worden beschouwd als een meester in zijn vak. Zijn omvangrijke kennis van muziekgeschiedenis en historische uitvoeringspraktijken maken hem tot één van de leidende figuren onder de musici van zijn generatie.

Léon Berben zal in de Pieterskerk Leiden – artistiek inhoudelijk – de masterclasses voor de zoektocht naar de junior organist-in-residence begeleiden.

Begin 2022 maakte Léon Berben, op het Van Hagerbeer orgel, een cd-opname met het werk van Anthonie van Noordt (ca. 1619-1675). Deze nieuwe orgel-cd zal eind 2022 worden gepresenteerd.

Orgel masterclasses

Tijdens de masterclasses worden beide orgels van de Pieterskerk Leiden bespeeld: het Van Hagerbeer orgel en het Thomas Hill orgel. Léon Berben verzorgt de orgellessen aan de deelnemers en zal de jonge organisten artistiek begeleiden. De professionals van de Pieterskerk Leiden geven een workshop over het beheer van de orgels i.s.m. Verschueren Orgelbouw. Ook het aanvragen van subsidies zal onderdeel zijn van het curriculum. En natuurlijk is er ook ruimte om de stad Leiden beter te leren kennen.

Masterclass deel 1 – maart 2024
Masterclass deel 2 – november 2024
Meer informatie volgt op een later moment

Orgeltrappersgilde

Een orgeltrapper, calcant of balgentreder, heeft de taak het orgel te voorzien van een constante luchtdruk. De Pieterskerk Leiden heeft een lange orgeltrapperstraditie. Op het Van Hagerbeer orgel bevindt zich de zogenaamde calcantenbel,  waarmee de organist de trappers laat weten dat ze weer aan het werk moeten gaan. Het orgeltrappen behoort tot de oude ambachten en werd zowel door vrouwen als mannen uitgevoerd. Bij de komst van de elektriciteit verdween dit eeuwenoude beroep.

In de loop van 2022 zal het Orgeltrappersgilde nieuw leven worden ingeblazen; daarbij horen een aantal masterclasses.

Zodra de datum van inschrijving bekend is zal deze onder andere via social media worden gedeeld.